پروژه های سرمایه گذاری در عمان

پیش بینی می شود که در زمینه ی توسعه ی فناوری و جذب سرمایه گذاران خارجی تا چند سال آینده مسقط گوی سبقت را از شهر دبی خواهد بود.
اهمیت فراوان دولت عمان به توسعه و نوسازی زیر ساخت های شهری و خدماتی مخصوصا در زمینه ی سلامت گواه از تمایل دولت عمان برای تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی به این کشور می باشد. این در حالی است که تنها 55 درصد از جمعیت این کشور را مردمان بومی عمان و حدود 45 درصد را اتباع خارجی تشکیل می دهند.

فرصت های سرمایه گذاری در عمان

عمان با کشورهای تولید کننده بزرگ نفت مانند عربستان، امارات و یمن هم مرز می باشد.  از این رو اقتصاد آن تا حدی متاثر از حوادث اثر گذار در حیطه­ ی انرژی می باشد.  

اما در سال های اخیر کشورهای حاشیه ­ی خلیج فارس تمرکز خود را از بخش استخراج نفت به سمت فن آوری و حمایت از کسب و کارهای نوپا معطوف کرده اند. عمان نیز از سرمایه گذاران خارجی که مایل به ایجاد فرصت های شغلی جدید در کشور هستند دعوت به عمل می آورد.

بر طبق آمار، اقتصاد کشور عمان در سال 2018 ، 5.2 درصد رشد داشته است. این امر یکی از دلایل قانع کننده برای ورود سرمایه گذاران خارجی به این کشور است. دولت نیز برنامه های حمایتی خود را در قابل اسناد توسعه ای 2040 و 2050 به وزارت خانه های ذیربط ابلاغ کرده است که در آنها توجه ویژه ای به افزایش تولید ناخالص ملی از طریق جذب سرمایه خارجی شده است.

مسقط، پایتخت این کشور و همچنین بزرگ ترین شهر آن محسوب می شود . علاوه بر این، یک مکان عالی برای راه اندازی کسب و کار شما به خاطر وجود شبکه زیر ساخت مدرن خواهد بود. دسترسی آسان به بازارهای جهانی، محیط سرمایه گذاری ثابت و امن، نیروی کار تحصیل کرده و ماهر، اقتصادی قدرتمند، شبکه های بین المللی مناسب و توافق نامه های تجاری از دیگر مزیت های این شهر زیبا به شمار می روند.

راه اندازی خدمات ضروری و اساسی

راه اندازی خدمات ضروری و اساسی

خدمات بهداشتی و آموزشی

خدمات بهداشتی و آموزشی

خدمات نفت و گاز

فرصت های سرمایه گذاری در عمان برای قرارداد های مهندسی، خرید، آموزش و پشتیبانی وجود دارد:

خدمات گردشگری

از فرصت های سرمایه گذاری در عمان در بخش گردشگری :

خدمات فن آوری اطلاعات

از فرصت های سرمایه گذاری در عمان ، مشاوره فن آوری اطلاعات، سیستم مدیریت مرکز داده، مرکز تماس آموزش جامع، بهبود برنامه و منابع کسب و کار

سایر خدمات

از فرصت های سرمایه گذاری در عمان ، مشاوره فن آوری اطلاعات، سیستم مدیریت مرکز داده، مرکز تماس آموزش جامع، بهبود برنامه و منابع کسب و کار

سرمایه گذاری عمان در صنعت توریسم

دولت عمان در حال انجام اقدامات بزرگی برای تغییر و توسعه­ ی بخش گردشگری در این کشور می باشد و این بهترین موقعیت برای مشارکت سرمایه گذاران این حیطه است.

اگر قصد ثبت شرکتی توریستی و مسافرتی در عمان را دارید با توجه به نرخ بالای بازگشت سرمایه­ ی این کسب و کار نگران هزینه های اجاره، اخذ گواهی نامه ها، حقوق و دستمزد و … نباشید. نگاهی به آمار های منتشر شده حاکی از همین واقعیت می باشد.

ارائه ی خدمات کمپینگ، خدمات عمومی گردشگری مثل فروش صنایع دستی، مدیریت رویداد ها و نمایشگاه های مربوط به سلامت را می توان به عنوان تعدادی از فرصت های بخش گردشگری در عمان محسوب کرد.

بازار بزرگ صحار (سوق صحار)

احداث این پروژه ی بزرگ با همت چند شرکت بزرگ عمانی با مساحتی بالغ بر 8.050 متر مربع کلید خورده است. به دلیل موقعیت جعرافیایی ویژه، از جهت دسترسی به کانال های ارتباطی و خطوط مواصلاتی توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی به این پروژه جلب شده است. یکی از اهداف سوق صحار ایجاد بازارهایی اختصاصی برای فروش محصولات دیگر کشورها به خصوص کالاهای ایرانی است چرا که امکان ورود مستقیم کالا از ایران به عمان به راحتی از طریق بندرگاه بین المللی صحار محیاست. از طرفی اشتیاق مردم عمان به جهت استفاده از محصولات با کیفیت ایرانی و احساسی نزدیکی آنان با فرهنگ بومی ایران زمین از دیگر علل موفقیت این طرح خواهد بود.

احداث کلنیک و مرکز درمانی

احداث کلنیک و مرکز درمانی
اگر آشنایی مختصری با شرایط و بازار عمان داشته باشید خواهید دانست که به دلیل نیاز بالا در زمینه ی پزشکی و سلامت این کشور مقصد مناسبی برای صادرات کالا و خدمات درمانی است.

امروزه مراکز هندی یا عربی فعال در عمان به دلیل کیفیت نامطلوب خدماتشان فرصت مناسبی را برای ورود پزشکان زبردست و خدمات پزشکی ممتاز از ایران به سلطنت عمان فراهم کرده اند.

از این رو تاسیس مرکز درمانی و کلینیک در شهر مسقط پایتخت این کشور و دیگر شهرهای بزرگ عمان جزو مواردی است که گروه آریان از بدو ورود به بازار این کشور به جهت بهبود سطح سلامت و معرفی خدمات برتر پزشکی ایرانی نسبت به انجام آن مبادرت کرده است و تا کنون چندین پروژه ی موفق هم در این زمینه به بهره برداری کامل رسیده اند. 

راه اندازی استارتاپ خدماتی

دولت عمان توجه ویژه ای به راه اندازی و حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و رشد ایده های خلاق در این کشور دارد.

به نحوی که شرکت های حمایتی و شتابنده های مستقر در پارک علمی و فناوری مسقط خدمات مناسبی را به شرکت های دانش بنیان و فناور خارجی ارائه می دهند. این خدمات شامل اسقرار در هسته های رشد و بهره مندی از امکانات اداری و مشاوره های تجاری است. به علاوه پذیرفته شدگان می توانند از تسهیلات مالی مناسبی نیز بهره مند شوند.

ایران با داشتن مراکز رشد فعال و نمونه در اغلب شهر های کشور از جمله شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک فناوری دانشگاه صنعتی شریف، پتانسیل بالایی برای شکل دهی رابطه ای پایدار با مراکز رشد و سرمایه گذاری سلطنت عمان دارد.

این تعامل به طور قطع منجر به صدور ایده های خلاق شرکت های ایرانی به عمان و خلق ارزش افزوده و همچنین تسهیل دسترسی آنان به بازارهای جهانی از طریق  این کشور فراهم خواهد کرد.  

برقرای روابط پایدار در کسب و کار

در دنیای امروز داشتن ارتباطات موثر مهم ترین عامل پیشرفت هر کسب و کاری می باشد. چرا که با وجود متغیرهای فراوان و پیچیدگی  فرایندها، عدم برقرای رابطه با محیط بیرون، انجام امور مختلف را دشوار و حتی غیرممکن می کند.

  این در حالی است که  وجود روابط سازنده، منجر به بهره گیری صد در صدی از ظرفیت های سازمان و همچنین پرکردن خلاء های آن با استفاده از ظرفیت های طرف مقابل است که این اصل ساده ولی مهم، عنصر اصلی هر رابطه ی پایداری در تجارت به شمار می رود.

لازم به ذکر است که در اینجا منظور از داشتن ارتباطات موثر بهره گیری از رانت و یا نفوذ سیاسی نیست، چرا که با داشتن شناختی دقیق و صحیح از ظرفیت های خود و طرف مقابل، و با ارائه ی یک مدل کسب و کار مناسب، این رابطه به خودی خود برقرار خواهد شد. 

عدم خودباوری و بیگانه بودن با فضای کسب و کار بین الملل

نحوه ی تعریف و درک ما از هر موضوع، نوع برخورد ما را با آن شکل خواهد داد

هنگامی که واژه ی تجارت به صادرات و مفهوم سرمایه گذاری خارجی به ثبت شرکت تقلیل می یابد، طبیعی است که سهم ما از حیطه ی وسیع تجارت جز ارسال موردی چند فقره محصول خاص و یا ثبت نامی از شرکتمان در خارج از مرزها نخواهد بود! چراکه کمتر به مفهوم تجارت خارجی به مثابه¬ی فرایندی تخصصی نگاه شده است و غالباً واژه ی تاجر به تولید کنندگانی که موفق به ارسال کالای خود به خارج از کشور شده¬اند اطلاق می شود.

در حالی که وظیفه ی تولید کننده، تولید کالای با کیفیت و وظیفه ی بازرگان، برقراری روابط سازنده و یافتن حلقه های اتصال در راستای پیشبرد خدمات و محصولات سازمان است.

این نگاه غلط و فراگیر به همراه عدم اعتماد به نفس در یافتن فرصت های جدید و شروع مذاکره با شرکت های خارجی در تجار و بازرگانان ما نیز دیده می شود که دید آنان را از تعاملات خارجی به امر صادرات محدود کرده است.

بازرگانی خارجی

همانطور که پیش تر ذکر شد، صادرات محصول تنها یکی از مصادیق تجارت است که اگرچه دارای اهمیت فراوانی است، اما پرداختن به آن به عنوان هدف نهایی، موجب از دست رفتن فرصت هایی به مراتب پرسود تر خواهد شد. از این رو، آشنایی با انواع فراوان مدل های کسب و کار این امکان را به شما خواهد داد تا با نگاهی جامع تر به تشریح و انتخاب فرصت های پیش روی خود پرداخته و با استفاده از نقاط قوت درونی و ظرفیت های خارجی، شکاف های موجود در سازمان را پوشش دهید. کسب و کارهای کوچک و متوسط SMEs)) فرصتی طلایی برای توسعه روابط خارجی در اقصی نقاط دنیا، کسب و کارهای کوچک و متوسط برای رشد و رسیدن به سودآوری با چالش های فراوانی از قبیل تامین مالی و سرمایه، بازاریابی و پیشبرد فروش و نداشتن نیروی انسانی متخصص و … رو به رو هستند که معمولا بخش دولتی با سرمایه گذاری های کلان از طریق ایجاد پارک های علمی و فناوری و شتاب دهنده ها اقدام به حمایت از این مراکز می کند تا آنان بتوانند با هم افزایی و اشتراک منابع، با چالش های خود مقابله کنند. اما در همین راستا،  همواره نهاد های دولتی از پویایی و ظرفیت های فراوان بخش خصوصی به شدت استقبال می کنند تا با یافتن شرکای خارجی مناسب برای کسب و کار های محلی، از سنگینی این بار عظیم بکاهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با ما