پیش بینی می شود که در زمینه ی توسعه ی فناوری و جذب سرمایه گذاران خارجی تا چند سال آینده مسقط گوی سبقت را از شهر دبی خواهد بود.
اهمیت فراوان دولت عمان به توسعه و نوسازی زیر ساخت های شهری و خدماتی مخصوصا در زمینه ی سلامت گواه از تمایل دولت عمان برای تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی به این کشور می باشد. این در حالی است که تنها 55 درصد از جمعیت این کشور را مردمان بومی عمان و حدود 45 درصد را اتباع خارجی تشکیل می دهند.
فرصت های سرمایه گذاری در عمان
عمان با کشورهای تولید کننده بزرگ نفت مانند عربستان، امارات و یمن هم مرز می باشد. از این رو اقتصاد آن تا حدی متاثر از حوادث اثر گذار در حیطه ی انرژی می باشد.
اما در سال های اخیر کشورهای حاشیه ی خلیج فارس تمرکز خود را از بخش استخراج نفت به سمت فن آوری و حمایت از کسب و کارهای نوپا معطوف کرده اند. عمان نیز از سرمایه گذاران خارجی که مایل به ایجاد فرصت های شغلی جدید در کشور هستند دعوت به عمل می آورد.
بر طبق آمار، اقتصاد کشور عمان در سال 2018 ، 5.2 درصد رشد داشته است. این امر یکی از دلایل قانع کننده برای ورود سرمایه گذاران خارجی به این کشور است. دولت نیز برنامه های حمایتی خود را در قابل اسناد توسعه ای 2040 و 2050 به وزارت خانه های ذیربط ابلاغ کرده است که در آنها توجه ویژه ای به افزایش تولید ناخالص ملی از طریق جذب سرمایه خارجی شده است.
مسقط، پایتخت این کشور و همچنین بزرگ ترین شهر آن محسوب می شود . علاوه بر این، یک مکان عالی برای راه اندازی کسب و کار شما به خاطر وجود شبکه زیر ساخت مدرن خواهد بود. دسترسی آسان به بازارهای جهانی، محیط سرمایه گذاری ثابت و امن، نیروی کار تحصیل کرده و ماهر، اقتصادی قدرتمند، شبکه های بین المللی مناسب و توافق نامه های تجاری از دیگر مزیت های این شهر زیبا به شمار می روند.
راه اندازی خدمات ضروری و اساسی
- بهبود منابع آب
- فرودگاه ها و بنادر جدید
- سد ها و شبکه های زه کشی
- ایستگاه های شیرین کننده آب
- خانه ها، مراکز خرید و ساختمان های تجاری
- مسیرهای جنوبی، پل ها و شبکه های ارتباطی
خدمات بهداشتی و آموزشی
خدمات نفت و گاز
فرصت های سرمایه گذاری در عمان برای قرارداد های مهندسی، خرید، آموزش و پشتیبانی وجود دارد:
- حمل و نقل
- تکنولوژی اختراع
- استخراج و تولید
- تحقیق و رسیدگی
- پروژه های شکاف پایین
- تعمیر و نگهداری و خدمات
خدمات گردشگری
از فرصت های سرمایه گذاری در عمان در بخش گردشگری :
- راس الحد
- شهر آبی
- تفریحات السلام
- تفریحات الشناص
- مرکز کنفرانس ها
- باشگاه گلف مسقط
- اقامت در محله الموج
خدمات فن آوری اطلاعات
از فرصت های سرمایه گذاری در عمان ، مشاوره فن آوری اطلاعات، سیستم مدیریت مرکز داده، مرکز تماس آموزش جامع، بهبود برنامه و منابع کسب و کار
- آموزش عالی
- قوانین الکترونیک
- دروازه های الکترونیکی
- خدمات تک ایستگاهی
- مناقصه های الکترونیکی
- آمار ملی از طریق اینترنت
سایر خدمات
از فرصت های سرمایه گذاری در عمان ، مشاوره فن آوری اطلاعات، سیستم مدیریت مرکز داده، مرکز تماس آموزش جامع، بهبود برنامه و منابع کسب و کار
- قرارداد های مدیریت حرفه ای
- آموزش های تخصصی صنعتی
- سرمایه گذاری های کلان
- پشتیبانی تدارکاتی
- تجارت جهانی
- خدمات بیمه
سرمایه گذاری عمان در صنعت توریسم
دولت عمان در حال انجام اقدامات بزرگی برای تغییر و توسعه ی بخش گردشگری در این کشور می باشد و این بهترین موقعیت برای مشارکت سرمایه گذاران این حیطه است.
اگر قصد ثبت شرکتی توریستی و مسافرتی در عمان را دارید با توجه به نرخ بالای بازگشت سرمایه ی این کسب و کار نگران هزینه های اجاره، اخذ گواهی نامه ها، حقوق و دستمزد و … نباشید. نگاهی به آمار های منتشر شده حاکی از همین واقعیت می باشد.
- رده سنی 62 درصد گردشگران بین 25 تا 40 سال می باشد
- 80 درصد گردشگران از هواپیما استفاده کرده اند
- 78 درصد از آنها هتل را برای اقامت برگزیده اند
ارائه ی خدمات کمپینگ، خدمات عمومی گردشگری مثل فروش صنایع دستی، مدیریت رویداد ها و نمایشگاه های مربوط به سلامت را می توان به عنوان تعدادی از فرصت های بخش گردشگری در عمان محسوب کرد.
- قرارداد های مدیریت حرفه ای
- آموزش های تخصصی صنعتی
- سرمایه گذاری های کلان
- پشتیبانی تدارکاتی
- تجارت جهانی
- خدمات بیمه
بازار بزرگ صحار (سوق صحار)
احداث کلنیک و مرکز درمانی
امروزه مراکز هندی یا عربی فعال در عمان به دلیل کیفیت نامطلوب خدماتشان فرصت مناسبی را برای ورود پزشکان زبردست و خدمات پزشکی ممتاز از ایران به سلطنت عمان فراهم کرده اند.
راه اندازی استارتاپ خدماتی
دولت عمان توجه ویژه ای به راه اندازی و حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و رشد ایده های خلاق در این کشور دارد.
به نحوی که شرکت های حمایتی و شتابنده های مستقر در پارک علمی و فناوری مسقط خدمات مناسبی را به شرکت های دانش بنیان و فناور خارجی ارائه می دهند. این خدمات شامل اسقرار در هسته های رشد و بهره مندی از امکانات اداری و مشاوره های تجاری است. به علاوه پذیرفته شدگان می توانند از تسهیلات مالی مناسبی نیز بهره مند شوند.
ایران با داشتن مراکز رشد فعال و نمونه در اغلب شهر های کشور از جمله شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک فناوری دانشگاه صنعتی شریف، پتانسیل بالایی برای شکل دهی رابطه ای پایدار با مراکز رشد و سرمایه گذاری سلطنت عمان دارد.
این تعامل به طور قطع منجر به صدور ایده های خلاق شرکت های ایرانی به عمان و خلق ارزش افزوده و همچنین تسهیل دسترسی آنان به بازارهای جهانی از طریق این کشور فراهم خواهد کرد.
برقرای روابط پایدار در کسب و کار
در دنیای امروز داشتن ارتباطات موثر مهم ترین عامل پیشرفت هر کسب و کاری می باشد. چرا که با وجود متغیرهای فراوان و پیچیدگی فرایندها، عدم برقرای رابطه با محیط بیرون، انجام امور مختلف را دشوار و حتی غیرممکن می کند.
این در حالی است که وجود روابط سازنده، منجر به بهره گیری صد در صدی از ظرفیت های سازمان و همچنین پرکردن خلاء های آن با استفاده از ظرفیت های طرف مقابل است که این اصل ساده ولی مهم، عنصر اصلی هر رابطه ی پایداری در تجارت به شمار می رود.
لازم به ذکر است که در اینجا منظور از داشتن ارتباطات موثر بهره گیری از رانت و یا نفوذ سیاسی نیست، چرا که با داشتن شناختی دقیق و صحیح از ظرفیت های خود و طرف مقابل، و با ارائه ی یک مدل کسب و کار مناسب، این رابطه به خودی خود برقرار خواهد شد.
عدم خودباوری و بیگانه بودن با فضای کسب و کار بین الملل
نحوه ی تعریف و درک ما از هر موضوع، نوع برخورد ما را با آن شکل خواهد داد
هنگامی که واژه ی تجارت به صادرات و مفهوم سرمایه گذاری خارجی به ثبت شرکت تقلیل می یابد، طبیعی است که سهم ما از حیطه ی وسیع تجارت جز ارسال موردی چند فقره محصول خاص و یا ثبت نامی از شرکتمان در خارج از مرزها نخواهد بود! چراکه کمتر به مفهوم تجارت خارجی به مثابه¬ی فرایندی تخصصی نگاه شده است و غالباً واژه ی تاجر به تولید کنندگانی که موفق به ارسال کالای خود به خارج از کشور شده¬اند اطلاق می شود.
در حالی که وظیفه ی تولید کننده، تولید کالای با کیفیت و وظیفه ی بازرگان، برقراری روابط سازنده و یافتن حلقه های اتصال در راستای پیشبرد خدمات و محصولات سازمان است.
این نگاه غلط و فراگیر به همراه عدم اعتماد به نفس در یافتن فرصت های جدید و شروع مذاکره با شرکت های خارجی در تجار و بازرگانان ما نیز دیده می شود که دید آنان را از تعاملات خارجی به امر صادرات محدود کرده است.