میانگین هزینه زندگی در عمان در سال 2022 چقدر است؟

شاید شما هم از افرادی باشید که درباره سبک زندگی پردرآمد عمانی و جاذبه‌های آن چیزهایی به گوشتان رسیده باشد. اگر تصمیم به سفر موقت یا زندگی در عمان را دارید در قدم اول در مورد هزینه زندگی در عمان کنجکاو خواهید شد و برایتان جالب است که بدانید در این کشور مردم برای نیازهای اساسی مثل خوراک، پوشاک، مسکن و یا حمل‌­ونقل چه میزان از درآمد یا پس‌انداز خود را خرج می‌کنند. این مقاله شرایط و هزینه زندگی در عمان را از جنبه‌های مختلف بررسی خواهد کرد.
کشور ساحلی عمان، یکی از کشورهای خاورمیانه است که ازنظر جغرافیایی در جنوب غربی شبه‌جزیره عربستان و در همسایگی آبی با ایران قرار دارد. به‌جز ایران سه کشور عربی نیز با عمان مرز مشترک دارند که امارت، یمن و عربستان هستند. این کشور همچون چند کشور عربی دیگر به سبک پادشاهی اداره می‌شود و به آن در اصطلاح لقب «سلطان‌نشین عمان» نیز نسبت داده‌اند. پایتخت آن یعنی شهر مسقط به خاطر نزدیکی با کشور ما، یکی از مقصدهای انتخابی ایرانیان برای سفر و مهاجرت است. اگر به دنبال کسب اطلاعات برای زندگی در عمان، این کشور عرب زبان و ثروتمند هستید ادامه مقاله را از دست ندهید.
شرایط و هزینه زندگی در عمان برای ایرانیان
شرایط و هزینه زندگی در عمان برای ایرانیان

هزینه‌های زندگی در عمان چگونه است؟

اگر این سؤال را از کسی که در عمان زندگی کرده یا به‌خوبی به مخارج این کشور واقف است بپرسید، به احتمال زیاد این پاسخ را خواهید شنید که «بسیار به سبک زندگی شما و نوع برنامه‌ریزی‌تان برای درآمد و پس‌انداز بستگی دارد!» اگرچه زندگی در شهرهای مختلف عمان نیز به ­طبع هزینه‌های متفاوتی برای خرج و مخارج روزمره خواهد داشت. مسقط معمولاً اولین انتخاب برای مهاجرانی است که به دنبال یک زندگی با محدودیت کمتر هستند؛ اما باید برای هزینه‌های بالاتر زندگی در پایتخت نیز فکر و برنامه‌ دقیقی داشت.
واحد پولی عمان “ریال” است و این بخش را به مخارجی که برای نیازهای اساسی خود خواهید داشت اختصاص می‌دهیم.
جاذبه‌های عمان و هزینه زندگی در آن
جاذبه‌های عمان و هزینه زندگی در آن

هزینه مسکن در عمان

هزینه اجاره و خرید مسکن در عمان نسبت به دیگر کشورهای عربی چندان بالا نیست. ساختمان‌سازی در عمان به‌ شدت رو به رشد است و برای همین اگر به دنبال سبک خانه‌ی خاصی هستید که با روحیه شما سازگار باشد. شاید به‌راحتی بتوانید ساختمانی مطابق با سلیقه‌تان پیدا کنید؛ در جدول زیر می‌توانید متوسط هزینه برای اجاره یا خرید آپارتمان در شهر را ببینید.
نوع آپارتمان هزینه اجاره ماهانه
یک خواب در مرکز شهر 212.11 ریال
یک خواب در حومه شهر 146.79 ریال
سه خواب در مرکز شهر 376.67 ریال
سه خواب در حومه شهر 253.81 ریال
خرید هر مترمکعب آپارتمان هزینه خرید
در مرکز شهر 681.94 ریال
در حومه شهر 521.37 ریال

 

  هزینه خوراک در عمان

وقتی مهاجری وارد کشور عمان می‌شوند معمولاً تمایل زیادی به تجربه سرو غذا در رستوران و هتل‌های عمانی دارد. رستوران­های جدید عمان در سال 2021 عموماً به سبک غربی ساخته و تبدیل به یکی از جاذبه­ های این کشور شده است. این تجربه مصداق ضرب‌المثل «هرچقدر پول بدهی آش می‌خوری» است و درنتیجه سرو غذا در چنین مکان­ هایی هزینه‌ بالایی خواهد داشت.هزینه غذا در عمان برای مهاجران اروپایی به نظر بسیار ارزان است ولی در مقابل، برای دیگر مهاجران غذا از مصارف گران این کشور است. با این وجود اماکن مستقل دیگری نیز در سطح شهر وجود دارد که غذاهایی عالی و با قیمت مناسب ­تر ارائه می‌کنند. قیمت متوسط مواد غذایی پرمصرف ایرانیان در جدول زیر لیست شده است.
مواد خوراکی هزینه هر کیلو
گوشت قرمز 3.33 ریال
فیله مرغ 2.10 ریال
برنج 0.71 ریال
موز 0.63 ریال
سیب 0.86 ریال
پرتقال 0.67 ریال
سیب‌زمینی 0.36 ریال
گوجه‌فرنگی 0.45 ریال

 

هزینه غذا و سرو وعده در رستوران­های عمان

هزینه غذا و سرو وعده در رستوران­های عمان

هزینه حمل‌ونقل در عمان

بخشی از هزینه زندگی در عمان به جابجایی در سطح شهر اختصاص می‌یابد که البته چندین گزینه پیش روی شما قرار می­گیرد. اگر تمایل به استفاده از ماشین‌های سواری و شخصی را داشته باشید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ هرچند این میزان نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. از طرفی مردم عمان تمایل چندانی به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ندارند و ترجیح می‌دهند با خودروهای شخصی‌شان جابجا شوند. در شهر مسقط اتوبوس‌هایی تردد می‌کنند که معمولاً هزینه بسیار کمی برای رفت‌وآمد دارد و به آن‌ها «بایسا» می­گویند. هزینه جابجایی با تاکسی ­ها نیز به ازای هر کیلومتر حدود 0.23 ریال است.
حمل‌ونقل در عمان و هزینه جابجایی در شهرحمل‌ونقل در عمان و هزینه جابجایی در شهر

هزینه پوشاک در عمان

تنوع برند و جنس‌های پوشاک در شهرهای عمان زیاد است و مقدار پولی که لباس یا کفش خود پرداخت می‌کنید کاملاً بستگی به سلیقه و شیوه زندگی شما دارد. زندگی در عمان برای ایرانیان در هر خرید حدود 100 دلار هزینه دارد؛ چراکه به‌طور مثال در حالت متوسط 15.65 ریال برای یک شلوار جین، 14.87 ریال برای یک لباس تابستانه که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل خریداری است، 28.84 ریال برای یک جفت کفش دو نایک و یا 27.20 ریال برای یک جفت کفش چرم مردانه باید هزینه کرد.

مقایسه شرایط و هزینه زندگی در شهرهای عمان

هزینه زندگی در عمان در شهرهای مختلف تفاوت بسیاری دارد. اگرچه برای هزینه‌های حمل‌ونقل در سطح کشور تفاوت‌های چندانی دیده نمی‌شود، اما برای خرید یا اجاره مسکن در شهرها لازم است نرخ‌های بالاتری پرداخت کنید.در سال 2021 به‌طور متوسط می‌توان گفت که هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره در مسقط بدون احتساب اجاره مسکن، چیزی حدود 900 ریال در ماه و برای یک شخص تنها حدود 256 ریال است. در شهرهای صلاله، صور و صحار به ترتیب نزدیک به 5، 15 و 24 درصد کمتر از این مقادیر خواهد شد.

جمع‌بندی

کشور عمان به دلیل بهره‌مندی از منابع گازی و نفتی و درآمد بالا، یکی از مقاصد ایرانیان برای کار و یا مهاجرت است. از طرف دیگر شرایط و هزینه زندگی در عمان به نسبت دیگر کشورهای همسایه یا حتی کشورهای اروپایی مناسب‌تر است. در این مقاله هزینه زندگی در عمان برای مصارف و مایحتاج اصلی مورد بررسی قرار گرفت و به‌سادگی دلیل تمایل ایرانیان برای سفر یا زندگی در این کشور را می‌توان از مقایسه هزینه‌های مطرح شده متوجه شد.