نسخه جدید اوراق قرضه دولتی بانک مرکزی عمان

بانک مرکزی عمان در سال 2020 نسخه جدید اوراق قرضه دولتی را متشر خواهد کرد. میزان این اوراق قرضه جدید که این بانک در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد 150 میلیون ریال عمانی ست. مدت این اوراق 7 ساله با نرخ کوپن 25/5 درصد روز شمار است.

تاریخ انتشار اوراق قرضه دولتی از 9تا 17 فوریه می باشد. این اوراق در 18 فوریه 2020 به مزایده گذاشته می شود. بانک مرکزی تاریخ اولین پرداخت را پنجشنبه 20 فوریه 2020 اعلام کرده است. سود اوراق قرضه جدید به صورت نیمساله در 20 آگوست و 20 فوریه هر سال به سرمایه گذاران پرداخت می شود.

 

در فوریه سال 2027 که سررسید این اوراق است، آخرین سود به سرمایه گذاران پرداخت می شود. سرمایه گذاران می توانند از طریق مناقصه رقابتی یا از طریق بانک های عمان که مجوز تجاری دارند اوراق قرضه دولتی را تهیه کنند.

اطلاعیه و فرم درخواست اوراق قرضه دولتی جدید را از طریق بانک های عمان یا از طریق وب سایت بانک مرکزی عمان (www.cbo.gov.om) می توان دریافت کرد.

تاسیس بانک مرکزی

بانک مرکزی در اوایل سال 1974 به علت تحول در سیستم مالی و دست یابی به هدف های تجاری و اقتصادی جدید تاسیس شد. قبل از تأسیس آن، انتشار ارز به روش های مختلفی انجام می شد، برای مثال از ارز و سکه سایر کشورها استفاده می کردند. تا سال 1970 که عمان واحد پول ملی خود را معرفی کرد هیچ نهادی بر سیسشتم پولی و بانکی عمان نظارت نداشت.

عمان با معرفی واحد پول ملی خود، برای مدیریت ارز موسسه ای به نام موسسه ارزی مسقط در سال 1970 تاسیس کرد. هدف این موسسه چاپ، صدور، بازخرید، مدیریت و صیانت از پول جدید بود. در سال 1972، هنگامی که نام کشور از سلطان نشین مسقط و عمان به سلطان نشین عمان تغییر یافت، ارز جدیدی به نام ریال عمانی معرفی شد و سازمان مدیریت ارزی جایگزین موسسه ارزی مسقط شد. جالب است بدانید کشور عمان تا امروز از همین واحد پول استفاده می کند.

با گسترش چشمگیر فعالیت های بانکی و اقتصادی در کشور به لطف رهبری خردمندانه سلطان قابوس بن آل سعید، نیاز شدیدی به یک قانون جامع برای اجرای فعالیت های سیستم بانکی به وجود آمد و بر همین اساس بانک مرکزی عمان از طریق قانون بانکداری در سال 1974 تأسیس شد.

مدیریت بانک مرکزی عمان

مدیریت بانک مرکزی عمان به هیئت مدیره این بانک واگذار شده است. هیئت مدیره این بانک با اختیار کامل کلیه اقدامات لازم برای مدیریت بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور عمان انجام می دهد. طیف گسترده ای از وظایف مانند صدور آیین نامه های مربوط به اجرای قوانین بانکی، نرخ بهره، ارزش سرمایه، تخفیف در اوراق تجاری، انتصاب و استخدام کارمندان بانکی و سایر مقررات برعهده ی هیئت مدیره است.

ریاست هیئت مدیره برعهده ی پادشاه عمان، سلطان هیثم بن طارق، می باشد و اعضای آن 6 نفر هستند. اعضای هیئت مدیره و کارمندان بانک مرکزی عمان به ارزش ها پایبندند. برای مثال صداقت و شفافیت را در کار خود پیش گرفته اند، در برابر ذینفعان پاسخگو هستند و منافع عمومی را به عنوان هدف اصلی خود قرار داده اند.

 

بانک برای مدیریت عملکرد خود یک ساختار سازمانی تهیه کرده است. طبق ساختار عملکرد، بانک مرکزی تحت تاثیر سه بخش است. یکی از بخش ها وظایف کنترل و راهنمایی را برعهده دارد، بخش دیگر به ثبات پولی و مالی، از جمله سرمایه گذاری و عملکرد خزانه داری، کمک می کند و بخش دیگر خدمات پشتیبانی را ارائه می دهد.

دفتر مرکزی این بانک در منطقه روی شهر مسقط واقع شده است. بانک دارای دو شعبه، یکی در صلاله و دیگری در صحار است. این دو شعبه نماینده بانک مرکزی عمان هستند که به بانک های تجاری آن منطقه خدمات لازم را ارائه می دهند.

دسته‌ها: اخبار

دیدگاهتان را بنویسید