سلطان هیثم بن طارق

برای جانشینی سلطان قابوس، چهار نفر از اعضای خانواده سلطنتی معرفی شدند. چون فرزندی نداشت، بنابر وصیت نامه ی ایشان در جلسه ای رسمی هیثم بن طارق آل سعید پسرعموی پادشاه فقید که یکی از اعضای شناخته شده خاندان سلطنتی آل بو سعیدی و متولد 13 اکتبر 1954 در مسقط است به جانشینی وی منصوب شد.

سلطان جدید فارغ‌التحصیل رشته برنامه خدمات خارجی دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۷۹ است و تحصیلات تکمیلی خود را در کالج پمبروک دانشگاه کمبریج اگلستان ادامه داده است. به همین دلیل همواره استقبال گرمی از اعضای خاندان سلطنتی انگلستان در سفرشان به عمان به عمل می آورد.

سلطان هیثم سال ۱۹۹۴ به عنوان دبیرکل وزارت خارجه فعال بود، سپس در سال 2002 سلطان قابوس وی را به عنوان وزیر میراث فرهنگی عمان منصوب کرد؛ پیش از این نیز در بخش ورزش و جوانان فعال بوده، به همین دلیل در سال 2010 به عنوان رییس کمیته ی ملی سازمان بازی های آسیایی انتخاب شد.

 

Haitham bin Tariq

هیثم بن طارق

وی سمت های مهم دیگری ازجمله نماینده ی ویژه سلطان قابوس و وزارت خارجه نیز داشته است. ایشان در زمان وزارت خود فعالیت های بسیار مهمی در راستای حفظ میراث فرهنگی که هویت عمان است انجام داده. برای مثال، توافق نامه های بین المللی بسیاری برای حمایت و حفاظت از میراث
فرهنگی نامشهود تصویب کرده است و برای اجرای این توافق نامه ها یک سازمان ثبت ملی ایجاد کرد که بسیاری از میراث فرهنگی را دربر میگیرد. وی همچنین موفق شد 8 میراث فرهنگی عمان را در فهرست یونسکو به ثبت رساند.

.

سلطان هیثم پس از انتصاب به سمت وزیر فرهنگ، با افزایش فعالیت موزه ی ملی به تقویت روابط فرهنگی با شورای بین المللی موزه ها پرداخت و بستری مناسب برای مبادله ایده ها و تجربیات، بین متخصصان موزه در سطح بین المللی فراهم کرد، که این نمونه ای از تصمیمات وی برای بهبود عملکرد موزه ی ملی است.

وزارت میراث فرهنگی در زمان وزارت هیثم بن طارق بیش از چهارهزار نسخه خطی از علوم مختلف را جمع آوری و به نسخه ی دیجیتالی تبدیل کرد، که محققان و علاقه مندان کشورهای مختلف جهان را قادر می سازد این نسخه های خطی را با پرداخت هزینه و به راحتی در اختیار داشته باشند، این پروژه
یکی از بزرگترین پروژه های فرهنگی عمان تا به امروز است.

 

هیثم بن طارق آل سعید

هیثم بن طارق

سلطان هیثم به دستور سلطان قابوس مسؤولیت کمیته «چشم‌اندازهای آینده» و برنامه‌ریزی برای آینده عمان را بر عهده داشت. وی بر روی عنصر «جوان» برای احیای عمان تأکید دارد و پیش‌تر در اظهاراتی که در چارچوب پروژه چشم‌انداز عمان تا ۲۰۴۰ بود، اعلام کرد که برنامه‌ها در این راستای بر اساس چشم‌ اندازهای جوانان عمانی است.

سلطان جدید عمان پس از ادای سوگند قانونی، بر ادامه راه سلطان قابوس به ویژه در سیاست خارجی تأکید کرد. وی همانند سلطان قابوس سیاست های صلح جویانه را پیش رو قرارداده است که امید میرود تنش های موجود در خاورمیانه را کاهش دهد.

وزیر امور خارجه ی ایران، محمدجواد ظریف، به نمایندگی از دولت و ملت ایران در مراسم گرامیداشت سلطان فقید عمان به مسقط سفر کرد. دکتر ظریف در این سفر با سلطان هیثم، پادشاه جدید عمان دیدار کرد و آمادگی جمهوری اسلامی را برای توسعه و تعمیق روابط دوستانه دو کشور اعلام کرد.

 

 

سلطان هیثم پادشاه جدید عمان

سلطان قابوس 50 سال بر عمان حکوت کرد که طولانی ترین دوره ی حکومت در سرزمین های خاورمیانه در دوره ی معاصر است. وی پس از طی کردن دوره ی طولانی بیماری در 10 ژوئن 2020 در سن 79 سالگی درگذشت.

سلطان قابوس همسر و فرزندی نداشت به همین علت شورای عالی دفاع عمان طی مراسمی با تشریفات رسمی وصیتنامه سلطان فقید را باز کرده و براساس آن هیثم بن طارق آل بوسعیدی، پسرعموی سلطان قابوس و وزیر سابق عمان را به عنوان جانشین وی معرفی کردند.

سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان در 18 نوامبر 1940 در شهر صلاله متولد شد. وی چهاردهمین فرد از سلسله خاندان آل بوسعید بود که در سن 16 سالگی به دستور پدرش سلطان سعید بن تیمور برای تحصیلات به انگلستان فرستاده شد و تحصیلات خود را در مدرسه سلطنتی نظامی سندهرست تکمیل
نمود و سپس به عمان بازگشت.

.

ایشان تمایل زیادی به ایجاد اصلاحات در کشور داشت به همین دلیل در سال 1970 طی کودتایی آرام و بدون خونریزی پدر خود را برکنار کرد و اداره ی حکومت را در دست گرفت. سلطنت شاهنشاهی ایران نخستین کشور منطقه بود که پس از کودتا سلطنت سلطان قابوس را به رسمیت شناخت و از حکومت او
در برابر شورشیان ظفار حمایت نمود، سلطان قابوس حکومتش را مدیون ایرانی هایی می دانست که به یاری او شتافتند.

کشور عمان در آغاز حکومت سلطان قابوس از لحاظ روابط سیاسی و اقتصادی با دنیا در انزوا قرارداشت. اما سلطان قابوس بلافاصله پس از بدست گرفتن زمام حکومت دست به توسعه اقتصادی و اجتماعی در زمینه های مختلف از جمله مسکن، صنعت، گردشگری و ایجاد مشاغل زد.

سلطان قابوس همچنان که مدرنیته را در کشور گسترش می داد برای حفظ سنن مردم عمان تلاش می کرد؛ درواقع در طی سال های حکومتش بین مدرنیته و آداب و رسوم توازن برقرار کرد و به بیشتر وعده هایی که داد جامه ی عمل پوشاند.

 


دیدگاهتان را بنویسید