محیط تجاری مناسب، قوانین تجاری مدرن، احترام به بازارهای آزاد و مالیات نسبتا کم، عمان را به یکی از بهترین مکان ها در خاورمیانه برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. علاوه بر این، نیروهای کار در عمان به دو زبان عربی و انگلیسی مسلط هستند و شرایط حمل و نقل در بنادر عمان نیز به صورت مدرن صورت می پذیرد، که این شرایط از نقاط مثبت عمان برای تجارت و سرمایه گذاری هستند.

با تاسیس شرکت یا همکاری با واحدهای تجاری مختلف مانند شرکت های LLC، شرکت های مشارکتی، شرکت های سهامی و غیره (که در مقاله ی قانون جدیدن ثبت شرکت به طور کامل معرفی کرده ایم) و نیز از طریق مناطق آزاد، افراد و شرکت های خارجی می توانند با عمان همکاری تجاری داشته باشند. علاوه بر این ها عمان دارای بنادر و شهرک های صنعتی می باشد و تجار می توانند از این طریق دسترسی و فعالیت خود را در عمان گسترش دهند. به عنوان بخشی از استراتژی برای توسعه ی اقتصاد به دور از هیدروکربن و بهبود کیفیت تجارت دریایی، دولت عمان سرمایه گذاری زیادی برای توسعه زیرساخت های بنادر خود انجام داده است.

 

معرفی بنادر عمان

عمان 3 بندر دریایی و 2 بندر صنعتی دارد که هر یک از این بنادر به ارزش سرمایه گذاری و تجارت در عمان می افزاید:

  1. بندر دقم

 

بندر دقم در استان الوستا قرار دارد. پس از ساخت لنگرگاه خشک برای تعمیر کشتی ها در این بندر به اهمیت آن افزوده شده و از نظر تجارت دریایی به سرعت در حال رشد است. همچنین این بندر یک منطقه ویژه اقتصادی در عمان است که عرشه ی چند منظوره و لنگرگاه خشک دارد.

فعالیت های تجاری ای که در این بندر انجام می شوند شامل پالایش و پتروشیمی، صنایع سنگین و سبک، فرآوری ماهی، گردشگری، فرآوری مواد معدنی و … می باشد. این بندر در منطقه ی ویژه ی اقتصادی دقم قرار دارد که چشم انداز ویژه ای برای آینده ی عمان محسوب می شود و از مهمترین بنادر عمان است.

 

  1. بندر سلطان قابوس

 

بندر سلطان قابوس نخستین بندر برای تجارت بین المللی در عمان است. این بندر در خلیج عرب واقع است و یک مکان ایده آل به عنوان قطب منطقه و یک ایستگاه عالی برای بازارهای بین المللی به ویژه برای بازارهای شبه جزیره هند و قاره آسیا می باشد.

امکاناتی که در این بندر ارائه می شوند عبارت اند از:

  • لنگرگاه برای پهلوگرفتن کشتی ها
  • کمک ها و امکانات ناوبری
  • فضای ذخیره سازی پوشیده و آزاد برای بارها
  • طیف وسیعی از تجهیزات کانتینر و حمل بار
  • امکانات ترمینال کروز
  • پیشرفته ترین فن آوری ها
  • امکانات بارگیری و خدمات بندرگاه

شرکت خدمات بندر (SAOG) این بندر را مدیریت و اداره می کند. سیاست های کاری خلاقانه و ابتکار عمل در مسیر فعالیت بندرگاه ها چیزی است که باعث می شود بندر سلطان قابوس یکی از بهترین بنادر عمان باشد.

 

  1. بندر صحار

 

بندر صحار در 220 کیلومتری مسقط، پایتخت عمان واقع شده و یک مجموعه صنعتی و لجستیکی چند منظوره در کشور عمان می باشد. این بندر همچنین یک منطقه آزاد است که در سه شاخه تدارکات، پتروشیمی و فلزات فعالیت می کند. بندر و منطقه آزاد صحار با حضور شرکت های مشهور جهانی همچون Vale، Air Liquide، Larsen and Toubro, Methanol Holding International and Jindal Power and Steel همکاری می کند. امکانات مختلفی که در این بندر ارائه می شود عبارتند از:

  • سیستم اطلاع رسانی کشتی
  • حمل و نقل کشتی
  • خدمات بندری
  • خدمات دریایی
  • خدمات بارگیری و باراندازی
  • خطوط حمل و نقل / نمایندگی های حمل و نقل
  • حمل و نقل بار

این بندر همچنین به خاطر بخش مواد غذایی مشهور است و مرکز بزرگترین بازار مصرف برای نزدیک به 2 میلیارد نفر می باشد. آمار نشان می دهد این منطقه شرایط بسیار خوبی در مصرف و بسته بندی مواد غذایی فاسد شدنی دارد.

 

  1. بندر صلاله

 

بندر صلاله درست در خط های اصلی حمل و نقل شرق – غرب واقع شده است. این مرکز، قطب نقل و انتقالات جهانی در غرب آسیای میانه است. موقعیت استراتژیکی فوق العاده این بندر در قلب حاشیه اقیانوس هند بزرگترین کشتی های تجاری سراسر جهان را به خود جذب می کند.

بندر صلاله از سال 1998 شروع به کار کرد و از زمان آغاز به کار رشد چشمگیر و مداومی داشته است. یک سال پس از افتتاح این بندر، با بیش از 250 حرکت در ساعت، رکورد جهانی را برای بهره وری از آن خود کرد. امروزه استانداردهای بالای این بندر همچنان ادامه دارد که موجب افزایش ظرفیت، سرمایه گذاری در فناوری و توانایی نوآوری این بندر می شود.

 

  1. بندر خصب

 

مهمترین مزیت این بندر، نزدیکی آن به تنگه هرمز است. به همین دلیل به منظور تقویت ترافیک تجاری و خدمت به اقتصاد داخلی استان مسندم مورد توجه دولت قرار گرفته است و تعداد زیادی پروژه ی صنعتی در این بندر در حال انجام است. اخیراً ساخت اسکله شناور و امکاناتی برای پذیرش کشتی های سریع در بندر خاسب به پایان رسیده است.

 

عمان کشوری درحال توسعه و تحول می باشد که طیف گسترده ای از مشاغل را دربر می گیرد. دولت نیز به طور پیوسته درحال ایجاد شرایط تجاری و کاری متنوع در سطح داخلی و بین المللی می باشد تا راه را برای ورود سرمایه گذاران به بازار عمان باز کند. بنادر عمان یکی از بهترین راه های رشد عمان در این راستا می باشند.

دسته‌ها: وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید