براساس مصوبه جدید کشور عمان، زین پس کلیه سرمایه گذاران خارجی می توانند به صورت مستقل و بدون داشتن شریک عمانی در این کشور اقدام به ثبت شرکت نمایند. طبق این قانون تمامی 100 درصد سهام شرکت قابل واگذاری به موسسان خارجی شرکت خواهد بود. این قانون هم اکنون به صورت کامل عملیاتی شده است.

لازم به ذکر است این قانون درمورد شرکت های تجاری صادق است که عمده ی تجارت آن ها در عمان قرار دارد. شرکت های تجاری که مطابق با قوانین قبلی در عمان مشغول به فعالیت هستند تا یک سال پس از لازم الاجرا شدن قانون جدید ثبت شرکت فرصت دارند خود را تطبیق دهند.

پیش از این به متقاضیان خارجی ثبت شرکت در عمان حد اکثر هفتاد درصد از سهام شرکت ثبت شده، به عنوان سهم الشرکه اعطا می شد و سی درصد از آن در تملک شریک عمانی یا به اصطلاح کفیل قرار می گرفت. اما از این پس تمامی 100% سهام شرکت قابل واگذاری به موسسان خارجی شرکت خواهد بود.

 

یکی از بهترین راه های اخذ اقامت در کشور عمان ثبت شرکت در این کشور است. بر همین اساس کسب اطلاعات کافی درمورد قوانین ثبت شرکت برای اقامت در عمان ضروری است. در ادامه ی مقاله به معرفی قوانین ثبت شرکت می پردازیم.

هدف قانون جدید ثبت شرکت

هدف این قانون جذب سرمایه گذاران خارجی به کشور عمان است. همانطور که می دانید قوانین سرمایه گذاری نقش بسیا رمهمی در جذب سرمایه گذاران خارجی و گردش سرمایه در کشور دارد. با جذب سرمایه گذاران و بهبود گردش سرمایه کارایی شرکت ها افزایش می یابد و شاهد پیشرفت فن آوری های نوین خواهیم بود. این موارد تاثیر مثبتی بر توسعه ی اقتصادی دارند. از مزایای قانون جدید راه اندازی پروژه های مقرون به صرفه در کشور سلطنتی عمان توسط سرمایه گذاران خارجی است. قانون جدید ثبت شرکت با کمک بانک جهانی و به دستور سلطان قابوس پس از چهار سال بررسی به تصویب رسید.

وزارت تجارت و صنعت عمان به منظور تسهیل فرایند صدور مجوز برای ثبت شرکت و ایجاد یک فضای مناسب برای سرمایه گذاری، مرکز خدمات سرمایه گذاری را ایجاد کرده است. سرمایه گذاران کلیه ی اسناد و مدارک لازم را طبق قانون به این مرکز ارسال می کنند و هفت روز بعد از تصویب مدارک، تشکیل پرونده انجام می شود. اگر سرمایه گذاران در زمان مقرر از سوی این مرکز پاسخی دریافت نکردند، به این معنی است که درخواست آن ها پذیرفته نشده است.

چند مورد از مفاد قانون جدید ثبت شرکت

  • همانطور که گفته شد از اقدامات اساسی در قانون جدید، حذف الزام شریک عمانی برای ثبت شرکت در عمان است.
  • قانون جدید ثبت شرکت در عمان برای همه مناطق اقتصادی کشور عمان از جمله دُقُم یکسان است.
  • مقامات عمان برای ایجاد پروژه های سرمایه گذاری، زمین، املاک، مستغلات و خدمات عمومی از قبیل آب، برق، گاز، فاضلاب و جاده را در اختیار پروژه قرار می دهند.
  • شرکت ها طبق مقررات هر آنچه براي تأسيس، گسترش و بهره برداري پروژه از قبیل مواد، ماشین آلات، قطعات یدکی و وسایل حمل و نقل لازم است، می توانند خود یا از طریق شخص ثالث، وارد کنند.
  • پروژه ها از مالیات دولت معاف اند.

 

انواع شرکت های تجاری قابل تاسیس در کشور عمان

شرکت های تجاری در عمان در یکی از فرم های

  • مشارکت عمومی
  • مشارکت محدود
  • سرمایه گذاری مشترک
  • شرکت سهامی
  • شرکت هلدینگ
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت یک نفره

فعالیت می کنند. هر شرکتی که خارج از این زمینه ها فعالیت کند قادر به ثبت در عمان نخواهد بود.

جالب است بدانید هر شرکتی که در عمان تشکیل شود جزو تابعیت عمان تلقی می شود و از امتیازات شرکت عمانی برخوردار خواهد بود. شرکت ها مشروط به این که مکان اصلی آن ها در کشور عمان باشد، می توانند در سایر کشورها شعبه داشته باشند و فعالیت کنند.

انحلال شرکت ثبت شده در عمان

اگر یکی از موارد زیر اتفاق بیوفتد، شرکت از نظر قانونی قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود و منحل می شود.

  • عدم فعالیت بیش از دو سال
  • عدم دستیابی به اهداف تعیین شده
  • نزول سرمایه سهام به کمتر از مبلغ ذکر شده در قوانین ثبت شرکت
  • پایان مدت زمان تعیین شده برای فعالیت شرکت
  • واگذاری سهام به تعدادی از شرکا یا سهامداران که تعدادشان کمتر از حداقل تعداد ذکر شده در قوانین ثبت شرکت است
  • توافق سهامداران برای انحلال شرکت
  • ورشکستگی شرکت

 

معرفی انواع شرکت های سرمایه گذاری

شرکت مشارکت عمومی

مشارکت عمومی، شرکتی است که توسط دو یا چند شخص حقیقی تشکیل شده است و مسئولیت تمامی بدهی های شرکت به عهده ی این اشخاص است. با فوت هر یک از سهام دران، این مسئولیت به وراث او منتقل می شود.

 

شرکت مشارکت محدود

مشارکت محدود شرکتی است که دو دسته از شرکا را شامل می شود:

  1. یک یا چند شریک عمومی که به طور مشترک و جدی مسئولیت بدهی های شرکت را نسبت به کل دارایی خود دارند.
  2. یک یا چند شریک محدود که مسئولیت بدهی های شرکت محدود، متناسب با میزان سهم آن ها در سرمایه شرکت است. مشروط بر اینکه مقدار این سهم در اسناد اصلی شرکت ذکر شده باشد.

شرکت با مسئولیت محدود

یک شرکت با مسئولیت محدود متشکل از اشخاص حقیقی یا حقوقی است که تعداد آنها نباید کمتر از دو نفر و بیشتر از پنجاه نفر باشد. مسئولیت شرکا برای بدهی های شرکت محدود به ارزش سهام آن ها در سرمایه  شرکت است. به سهام شرکا با ارزش برابر تقسیم می شود و به هنگام ثبت نام به طور کامل پرداخت می شود.

ممکن است تعداد سهامداران برخی از شرکت ها بالاتر از حداکثر تعداد ذکر شده باشد که با تصمیم وزیر، مطابق مصالح عمومی و برای ملاحظات در نظر گرفته شده افزایش می یابد. شرکت هایی که فقط توسط دولت تأسیس شده اند ازاین قانون پیروی نمی کنند. تعداد سهامداران شرکت بیش از هفت (7) نفر است. سرمایه شرکت بیش از پنجاه هزار (50،000) ریال عمانی است.

نام شرکت مسئولیت محدود

نام یک شرکت با مسئولیت محدود ممکن است از نام یک یا چند سهامدار یا هر کلمه ای باشد، مشروط بر اینکه این اسم قصد مخفی کردن هویت شرکت یا سهامداران آن را نداشته باشد. نام شرکت در هر کجا که ظاهر شود باید با عبارت “شرکت با مسئولیت محدود” یا عبارت “LLC” همراه باشد.

 

شرکت یک نفره

شرکت یک نفره، شرکتی با مسئولیت محدود است که سرمایه سهم آن کاملاً متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی است.

یک شخص حقیقی فقط می تواند یک شرکت با مسئولیت محدود که متشکل از یک سهام دار است را تاسیس کند. این شرکت توسط صاحب سهام اداره می شود. مالک می تواند یک یا چند مدیر را برای شرکت منصوب کند تا در دادگاه و در برابر اشخاص ثالث به عنوان نماینده شرکت عمل کند. این نماینده در قبال سرمایه گذار شرکت پاسخگوست.

حداقل تعداد سهامداران حقیقی یا حقوقی شرکت باید 3 نفر باشد. این شرکت دو زیر مجموعه دارد، شرکت سهامی عام و شرکت سهامی بسته. نام شرکت باید همراه با عبارت “SAOC” همراه باشد. سرمایه شرکت سهامی عام باید حداقل دو میلیون ریال عمانی باشد. شرکت سهامی بسته نیز باید حداقل پانصدهزار ریال عمان سرمایه داشت باشد.

 

شرکت هلدینگ و شرکت تابعه

شرکت هلدینگ یک شرکت سهامی است. شرکت هلدینگ، کنترل مالی و اداری یک یا چند شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود را برعهده دارد. شرکت هلدینگ باید وجوه خود را از طریق شرکت های تابعه اش سرمایه گذاری کند.

برای نام گذاری شرکت هلدینگ، عبارت “شرکت هلدینگ” در کنار نام تجاری شرکت هلدینگ باید باشد. سرمایه شرکت هلدینگ نباید کمتر از دو میلیون (2،000،000) ریال عمانی باشد.

یک شرکت تابعه یک شرکت سهامی خاص یا یک شرکت با مسئولیت محدود است که تحت کنترل شرکت دیگری است که حداقل پنجاه و یک درصد (51٪) از سهام خود را در اختیار دارد و بقیه سهام متعلق به شرکت هولدینگ است.

هرکدام از شرکت های هلدینگ و شرکت تابعه(subsidiary company) آن از یک شخص حقوقی مستقل برخوردار هستند. نکته مهم این است که شرکت هولدینگ مسئولیتی در قبال بدهی های شرکت تابعه نخواهد داشت.

 


دیدگاهتان را بنویسید