تعداد زیادی از آژانس های دولتی با فعالیت به سمت فرصت های سرمایه گذاری و نوآوری های مرتبط با مواد غذایی، در راستای تبدیل عمان به  قطب غذایی منطقه همکاری می کنند. یکی از این شرکت ها، هلدینگ سرمایه گذاری مواد غذایی عمان(OFIC)که  یک هلدینگ کاملا دولتی و پرچمدار سرمایه گذاری و توسعه بخش مواد غذایی عمان است-  می باشد. مهندس صالح محمد آل شنفاری، مدیرعامل OFIC اعلام کرد هدف اصلی این هلدینگ تبدیل سلطنت عمان به مقصدی برای سرمایه گذاری و نوآوری در تهیه موادغذایی و توسعه ی شبکه ی تجاری در سراسر منطقه می باشد.

OFIC بر بیش از 10 مجموعه ی سرمایه گذاری مرتبط با مواد غذایی مانند لبنیات، مرغ، گوشت قرمز، ماهیگیری، لجستیک و بخش های دارویی و دامپزشکی نظارت دارد. در این بخش ها سرمایه گذاری هایی بالغ بر یک بیلیون دلار صورت گرفته است. این هلدینگ برای ترویج و توسعه ی پروژه ها، آمادگی خود برای خصوصی سازی و جذب سرمایه گذاران خصوصی را اعلام کرده است(سرمایه گذاران خصوصی می توانند در شرکت های تابعه ی این هلدینگ سرمایه گذاری کنند). برای دستیابی به این هدف که عمان قطب غذایی منطقه باشد، پذیرای ایده های نو هستند. و با همکاری ذینفعان، موفقیت پروژه های مرتبط با مواد غذایی را تضمین و از پیوستن سرمایه گذاران به طرح خود استقبال می کنند.

محیط تجاری مناسب برای تجارت و زراعت در سلطنت عمان باعث شده است سرمایه گذاران در بخش های مختلف زنجیره ی تأمین مواد غذایی با هم همکاری کنند و اخیرا عمان به یک مرکز مواد غذایی تبدیل شده است.

 

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر هدف گذاری تبدیل عمان به قطب غذایی منطقه

 

از آغاز شیوع ویروس کرونا با در دسترس بودن مواد غذایی، وحشت از خرید در عمان وجود ندارد. عمان برای تبدیل شدن به قطب غذایی در این دوران با گروه  آیساد و شرکت های مختلف هواپیمایی و تدارکات همکاری داشته و کشورهای همسایه را برای رفع نیازهای غذاییشان حمایت کرده است. سلطنت عمان برای تبدیل شدن به قطب غذایی منطقه با همه ی کشورها همکاری می کند تا مواد غذایی را وارد کشور بکنند و آن ها را پردازش و بسته بندی نمایند و دوباره صادر کنند. همچنین به سرمایه گذاران کمک خواهد کرد تا محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کنند.

تاثیر برنامه حمل و نقل سالانه عمان بر هدف گذاری تبدیل شدن به قطب غذایی

وزیر حمل و نقل عمان برنامه ی حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی برای صادرات و وردات در سال 2020 را پس از بررسی تحولات همه گیر شیوع ویروس کرونا ارائه داد. وزارت حمل و نقل برای رفع نیازهای بازار ملی و نیز گسترش تجارت و صادرات خود در منطقه ی جهانی همکاری نزدیکی با بخش های خصوصی و سرمایه گذاران داشته است. همچنین در تلاش بوده تا نوآوری و تحولات دیجیتالی را ترغیب کند و عمان را همگام با توسعه ی فناوری در جهان پیش ببرد. در این زمینه تجارت الکترونیک را گسترش داد و در تلاش است که آموزش های لازم را در اختیار کارکنان عمان قرار دهد. علاوه بر این برنامه ها و موارد ذکر شده، برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی جهانی نیز تاثیر به سزایی در نزدیک شدن به هدف بزرگ خود، یعنی تبدیل شدن به قطب غذایی منطقه داشته است.


دیدگاهتان را بنویسید