کمیته عالی مبارزه با COVID-19 تصمیمات جدیدی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در عمان اتخاذ کرد. از جمله این تصمیمات تعلیق همه ی پروازهای مسافری داخلی و بین المللی به جز پرواز های استان مسندام و باری، از تاریخ 29 مارس 2020 می باشد. مطابق با تصمیمات اخذ شده توسط این کمیته حساب بانکی ویژه ای برای دریافت کمک های مالی تحت مدیریت وزارت بهداشت افتتاح شد. کمیته از کلیه اعضای جامعه و نهادها خواست تا اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا رعایت کنند؛ به ویژه از تجمعات، حتی در خانه ها خودداری کنند.

هشدار جدی وزیر بهداشت عمان برای کنترل شیوع ویروس کرونا در عمان

دکتر احمد آل سعیدی، وزیر بهداشت عمان هشدار داد که همه ی افراد در کشور باید باور داشته باشند که ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند. شخصی که با آن صحبت می کنند نیز ممکن است حامل ویروس باشد، لذا از همه ی شهروندان خواست در خانه بمانند و از دستور العمل های صادر شده در این زمینه پیروی کنند. وی افزود”این بیماری همه گیر و غیرقابل پیشبینی است و جامعه باید به این شرایط غیرمعمول عادت کنند.”

تصمیمات مهم کمیته عالی مبارزه با COVID-19

مطابق با تصمیمات کمیته ی عالی حضور کارمندان این کشور در نهادها و سازمان های دولتی نباید بیش از 30 درصد باشد و بقیه کارمندان می توانند از راه دور طبق مقررات تعیین شده کار کنند. تمامی صرافی ها نیز تعطیل شده و خدمات آن ها را بانک ها انجام می دهند. همچنین کلیه ی فروشگاه های خدمات مشتری در کلیه موسسات دولتی و خصوصی بسته شده و فقط از خدمات الکترونیکی استفاده می شود. خرید محصولات و کالاهای مورد نیاز هم به صورت غیر حضوری و با استفاده از سایت ها و اپلیکیشن ها انجام می شود و مشتریان نیز بجای اسکناس از پرداخت الکترونیک استفاده می کنند.

کسانی که می خواهند برای کاهش بار این بیماری بر جامعه کمک کنند، می توانند کمک های نقدی خود را به حساب بانکی ویژه که توسط وزارت بهداشت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در عمان ایجاد کرده است واریز کنند. شماره حساب مورد نظر 0423057947840019، بانک مسقط، وزارت بهداشت می باشد.

بانک مرکزی عمان (CBO) تا اطلاع ثانوی واحدهای خمات مشتری را در دفتر مرکزی و شعبه های صحار و صلاله بسته است. در این شرایط مردم از خدمات آنلای بانک مرکزی استفاده می کنند. بانک مرکزی برای اطمینان از امنیت و استمرار خدمات خود ایمیل cso@cbo.gov.om و شماره تماس های زیر را در اختیار مشتریان قرارداده است: 24777922/24777783/24777503.

اقدامات اساسی سازمان های داخلی و خارجی برای مقابله با ویروس کرونا

امتحاناتی که قرار بود توسط کمبریج بین المللی در عمان و سایر نقاط جهان در ماه های می و ژوئن برگزار شود به تعویق افتاد. در بیانیه ی رسمی صادر شده توسط کمبریج بین المللی آمده است که :”وضعیت شیوع کرونا به سرعت در حال تغییر است و از آنجایی که بسیاری از کشورها تصمیم به تعطیلی مدارس تا ماه می و ژوئن گرفته اند، برگزاری امتحانات غیر ممکن می شود، لذا کلیه ی امتحانات کمبریج بین المللی لغو می گردد.”

عمان تل (omantell)  با همکاری شرکت اینفولاین (Infoline)، وزارت روابط عمومی و وزارت بهداشت، مرکز پاسخگویی 24 ساعته را برای پاسخگویی به تماس ها و سوالات در مورد ویروس کرونا ایجاد کرده اند. این مرکز از روز جمعه 20 مارس 2020 فعالیت خود را آغاز نموده است. دو شماره ای که مردم برای طرح سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود می توانند از آن استفاده کنند 24441999 و 1212 می باشد.

وزارت بازرگانی و صنایع عمان اعلام کرده است مغازه هایی که هنوز مشغول به کار هستند فقط به تعداد محدودی مشتری می توانند اجازه ورود به مغازه را دهند، تا بتوانند شیوع ویروس کرونا را کنترل کنند. تنها فروشگاه های مواد غذایی و مصرفی، داروخانه ها، کلینیک ها و فروشگاه های نوری اجازه ی ادامه ی فعالیت دارند. افرادی که دستورالعمل تعطیلی بازار و فروشگاه ها و نکات ایمنی ذکر شده توسط وزارت بازرگانی و صنایع را رعایت نمی کنند باید جریمه نقدی 1000 ریال عمانی بپردازند.

 

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید